Kartki ręcznie robione na zamówienie - wszystko, co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz je sprzedawać!

Jesteś scraperką i ostatnio coraz częściej zastanawiasz się, czy zacząć tworzyć kartki na zamówienie? A może już wykonujesz kartki ręcznie robione na sprzedaż i nie do końca wszystko wygląda tak, jak to sobie wyobrażałaś, decydując się na pracę marzeń? Sprzedaż rękodzieła niesie ze sobą wiele zalet, ale musisz wiedzieć, iż nie jest to zarobek łatwy i wolny od wad. Dziś chcę Ci podpowiedzieć, na co musisz zwrócić uwagę, jeśli pragniesz tworzyć kartki ręcznie robione na zamówienie i chcesz je z sukcesem sprzedawać. Podpowiem Ci, jak ułatwić sobie proces przygotowywania i sprzedaży rękodzieła. Zachęcam do przeczytania artykułu - myślę, że każda scraperka znajdzie tu coś dla siebie!



Kartki ręcznie robione na zamówienie - kto może je tworzyć i sprzedawać?


Zastanawiasz się, czy tworzysz już na tyle dobre kartki, by ktoś zechciał je kupować? A może publikujesz swoje prace w sieci hobbystycznie i to odbiorcy sami przychodzą z pytaniami, czy można u Ciebie coś zamówić? 

Pamiętaj, że decydując się na sprzedaż kartek ręcznie robionych na zamówienie, musisz spełniać kilka warunków. Nie zaniedbaj żadnego z nich, a Twoja sprzedaż potoczy się przyjemnie i bezproblemowo.



Jeśli z jakiegoś powodu zaczęłaś się zastanawiać, czy spróbować tworzyć kartki ręcznie robione na zamówienie, to najprawdopodobniej wcześniej, czy później, zechcesz sprawdzić jak by to było... ;-) I nie ma w tym nic złego, ale pamiętaj, że:

  1. warto mieć już wypracowany swój warsztat pracy. Nie ważne, czy tworzysz kartki ręcznie robione od pół roku, czy od 5 lat - istotne jest, czy poznałaś różne style, techniki tworzenia, z jakimi narzędziami miałaś do czynienia, czy wiesz, jak zadbać nie tylko o estetykę, ale i trwałość projektu. Odpowiedz sobie samej na pytanie, czy jesteś w stanie zmierzyć się z różnymi wymogami potencjalnych klientów, tworzyć pod presją czasu i czy bez wahania podpisałabyś się pod każdą kartką, którą zamierzasz sprzedać;
  2. należy działać legalnie - dla własnego dobra oraz z szacunku dla innych, legalnie działających rękodzielników. Zanim wystawisz swoje kartki ręcznie robione na sprzedaż, dowiedz się, jakie spoczywają na Tobie obowiązki prawne. Sprawdź w wiarygodnych źródłach, z czym wiąże się sprzedaż rękodzieła w galeriach internetowych, kto może prowadzić nierejestrowaną działalność gospodarczą i kiedy rękodzielnik musi założyć firmę, by móc legalnie sprzedawać swoje wyroby;
  3. trzeba upewnić się, że masz wypracowaną - chociaż w części - swoją markę osobistą. Rękodzieło, zwłaszcza to, które się ceni, ma szansę się sprzedawać, ale klient musi Ci najpierw zaufać. A nikt nie zaufa w ciemno osobie, której twórczości i dorobku nie można nigdzie obejrzeć. Dlatego nawet, jeśli w tej chwili nie planujesz sprzedawać swoich kartek, warto zadbać o estetyczne i wyraźne fotografie swojego rękodzieła oraz prowadzenie kanałów w social mediach (lub chociaż w jednym, wybranym miejscu) i dać się poznać światu w roli artysty - nigdy nie wiesz, kiedy zapragniesz spróbować zarabiać na swoich kartkach. Buduj portfolio, które w przyszłości będzie mogło stać się podwaliną Twojej działalności sprzedażowej.

Bez względu na to, czy w chwili obecnej planujesz rozpocząć sprzedaż swojego rękodzieła, czy nie, warto zadbać o swoją obecność w social mediach i o odpowiednią prezentację prac swojego autorstwa. Daj się poznać jako artysta!



Zanim zaczniesz sprzedawać kartki na zamówienie, czyli praca rękodzielnika w pigułce


Lista rzeczy, na które musisz zwrócić szczególną uwagę, jest długa. Wszystkiego z pewnością nie uda się omówić w jednym krótkim artykule blogowym. Dlatego postanowiłam poruszyć tylko najistotniejsze kwestie, nie zgłębiając poszczególnych zagadnień. Jeśli któreś z nich szczególnie Cię zainteresuje, zachęcam do samodzielnego poszukania dodatkowych informacji.

Chcąc tworzyć kartki ręcznie robione na zamówienie, musisz zwrócić uwagę na naprawdę wiele zagadnień. Dziś tylko napomknę o najistotniejszych kwestiach, zachęcam do samodzielnego zgłębiania wiedzy z zakresu, który Cię zainteresuje!



Kwestie istotne dla rękodzielnika tworzącego kartki na zamówienie, można podzielić na dwie kategorie: pierwsza z nich to rzeczy, o które należy zadbać jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży rękodzieła; druga to zagadnienia, które trzeba mieć na uwadze przez cały czas prowadzenia działalności związanej ze sprzedażą kartek ręcznie robionych.

Najpierw zajmiemy się sprawami fundamentalnymi. Od tego, czy je zastosujesz, zależy: Twoja siła przebicia wśród konkurencji, możliwość pozyskania klientów oraz komfort pracy i płynność finansowa. Są to:

- aktywność w sieci i poza nią: udział w targach, prowadzenie sm - daj poznać swoją twórczość swojemu potencjalnemu klientowi;
- nabyte umiejętności: tworzenia kartek okolicznościowych, fotografowania swoich prac, wdrażania działań marketingowych - sprzedaż rękodzieła to nie tylko jego przygotowanie, tak naprawdę zrobienie piękniej kartki to dopiero początek Twojej biznesowej drogi do zarobku, musisz jeszcze odpowiednio zaprezentować swoją twórczość światu i przekonać ludzi, że warto inwestować w Twoje wyroby;
- organizacja miejsca i czasu pracy - jeśli pracujesz na pełen etat, zajmujesz się domem i masz gromadkę dzieci pod opieką, a kartki ręcznie robione wykonujesz głównie nocami, to trudno Ci będzie wyjść z ofertą do szerszego grona odbiorców, nie rezygnując z któregoś z obowiązków. Również jeśli brakuje Ci miejsca do tworzenia, kartki na zamówienie mogą stać się irytującym obowiązkiem, utrudniającym życie domowników (bo np. będą mieli ograniczony dostęp do kuchni, gdy Ty zajmiesz cały stół, aby zrealizować pilne zamówienie na kartkę);
- przygotowanie cennika usług (w oparciu o kalkulacje dotyczące kosztów uzyskania przychodu, roboczogodziny etc.) - dla wielu osób chcących sprzedawać swoje kartki, ten punkt okazuje się być najtrudniejszy. Pamiętaj, że jeśli chcesz sprzedać swój wyrób, to sama musisz być przekonana o jego wartości i umieć go racjonalnie wycenić. Nie możesz wstydzić się chęci zarobku, umniejszać swojego zaangażowania w wykonaną pracę, obniżać cen "po znajomości", czy oczekiwać, że klient sam oceni, ile warta jest Twoja praca;
- biznesplan - może nie jakiś profesjonalny i szczegółowy, ale z pewnością uwzględniający np. sezonowość branży rękodzielniczej (okresy większego i mniejszego zainteresowania kartkami okolicznościowymi w poszczególnych tematach - na ten temat znajdziesz niżej cały obszerny akapit, zapraszam do lektury!).

Zanim zaczniesz tworzyć kartki ręcznie robione na zamówienie i z sukcesem je sprzedawać, przygotuj się do tej sprzedaży fizycznie i mentalnie. Zadbaj o wszystkie istotne kwestie, a będzie Ci łatwiej zacząć (a potem kontynuować sprzedaż z sukcesem)!



Kwestie, które musisz mieć na uwadze przez cały czas prowadzenia sprzedaży kartek na zamówienie, powinny Ci wejść w krew, stać się Twoim nawykiem, bo gdy o nich zapomnisz i je zaniedbasz, możesz nie mieć możliwości zrealizować zamówienia, albo ponieść dodatkowe, zbędne koszty. Warto tu wspomnieć m.in. takie zagadnienia, jak:

- konieczność pobierania od klienta bezzwrotnego zadatku - który jest dla Ciebie gwarantem płynności finansowej w sytuacji, gdy klient się rozmyśli, zrezygnuje z już będącego w realizacji zamówienia, albo kiedy będziesz musiała zamówić coś extra pod konkretne wytyczne klienta;
- konieczność poinformowania klienta o tym, iż towar wykonany na indywidualne zamówienie nie podlega zwrotowi - w tej kwestii prawo stoi po Twojej stronie, ale musisz zadbać o odpowiednie poinformowanie klienta o Twoich prawach! Aby zgłębić ten temat, zainteresuj się pkt 3 art. 38 ustawy o prawach konsumenta;
- umiejętność rozplanowania zamówień i rozsądne ustalanie terminu realizacji zlecenia - jeśli tworzysz kartki w prostym stylu, to zapewne praca nad pojedynczym zamówieniem zajmie Ci mniej czasu, niż budowa wielowarstwowej kompozycji z mnóstwem elementów. Weź to pod uwagę, monitorując liczbę zamówień i stopień skomplikowania każdej z tworzonych kartek;
- dbanie o stany magazynowe, np. odpowiednia ilość pudełek do kartek w określonym formacie i kolorze, czy wystarczająca ilość papierów do scrapbookingu i dodatków w danym temacie, odpowiednio do danego sezonu - wiadomo, że nie da się mieć wszystkiego i być przygotowaną na każdą zachciankę potencjalnego klienta, ale jeśli oferujesz możliwość zakupu kartki z pasującym pudełkiem w komplecie, zadbaj o to, żebyś nie musiała domawiać pudełka pod konkretne zamówienie, bo taka sytuacja niepotrzebnie wydłuża czas realizacji zamówienia oraz generuje koszt wysyłki zamówienia ze sklepu, pomniejszając Twój zysk;
- przypominanie o sobie i swojej ofercie dotychczasowym klientom oraz plan poszukiwania nowych rynków zbytu - ręcznie robione kartki okolicznościowe to towar luksusowy, nie możesz więc zakładać, że wszyscy Twoi klienci będą regularnie wracać po kolejne produkty. Większość z Nich prawdopodobnie zamówi coś u Ciebie raz, może dwa i na tym koniec. Dlatego nieustannie musisz promować swoją twórczość, docierać do nowych odbiorców i przekonywać Ich, że warto złożyć zamówienie na kartkę handmade właśnie u Ciebie;
- śledzenie bieżących trendów kolorystycznych i stylistycznych - choć warto podążać zawsze za swoim stylem i poczuciem estetyki, znajomość bieżących trendów pozwala uelastycznić nieco ofertę, dostosować ją do oczekiwań potencjalnego klienta i umożliwia zrealizowanie zamówienia na kartkę nawet w krótkim terminie (bo wiedząc np., że w danym sezonie ślubnym hitowym kolorem jest butelkowa zieleń, możesz zrobić zapasy przydasi w tej barwie i wplatać je w projekt na życzenie klientów).

Zadbaj m.in. o odpowiednie stany magazynowe, tzn. pilnuj, by w kluczowym momencie nie zabrakło Ci baz kartek, pudełek na kartki, czy papieru do scrapbookingu w odpowiedniej kolorystyce i stylistyce.



Własny styl, czy pogoń za trendami? Kartki na zamówienie, a wena artysty


Tym, co najbardziej "uwiera" osoby, tworzące kartki ręcznie robione na zamówienie, jest konieczność dostosowywania się do oczekiwań klienta. Ciągłe tworzenie "pod dyktando" i konieczność ograniczania własnej weny i pomysłowości to najprostsza droga do wypalenia artystycznego, a to z kolei szybko prowadzi do rezygnacji z tworzenia prac na sprzedaż. 

Naucz się swojej "twórczej asertywności" i edukuj klientów, że powinni Ci zaufać, gdyż Twoje umiejętności i doświadczenie podpowiedzą najlepsze rozwiązania.



Aby tego uniknąć, należy przestrzegać kilku zasad, wśród których najważniejszy jest zdrowy balans pomiędzy tym, co modne i pożądane, a tym, co zgodne z naszym poczuciem stylu i dobrego gustu. Jak go osiągnąć? Jest na to kilka metod:

1. konsekwentne trzymanie się swojego stylu i wiążące się z tym odrzucanie zleceń, wymagających robienia tego, co nie jest zgodne z naszym poczuciem estetyki;

2. umiejętność wplatania modnych i pożądanych elementów w twórczość zgodną z naszym wewnętrznym "ja";

3. sztuka przekonywania klienta do pomysłów, które naszym zdaniem są lepsze niż Jego wizje; umiejętność osiągania kompromisów i wskazywania trafnych rozwiązań;

4. odsyłanie potencjalnych klientów do naszej wcześniejszej twórczości, w celu ukazania naszego stylu i możliwych rezultatów naszej pracy - tak, by klient mógł sam ocenić, czy to jest to, czego oczekuje;

5. umiejętność mierzenia sił na zamiary, czyli zdroworozsądkowe podejście do ilości i wielkości zamówień; umiejętność dopasowania wymogów klienta i własnych deklaracji do dyspozycyjności, czasu pracy, ilości zobowiązań i zajęć w danym okresie.

Proponuj rozwiązania, zgodne z oczekiwaniami klienta, ale i harmonizujące z Twoim poczuciem stylu!



Nie czujesz się dobrze w mocnych kolorach? Jeśli klient o nie poprosi, zaproponuj, by stały się pojedynczym akcentem na jasnym, neutralnym tle.



Pomysły na kartki ręcznie robione - inspiracje kontra oryginalność projektu


Czasami zdarzają się bardzo niestandardowe zamówienia na rękodzieło. Komuś potrzebna jest kartka ślubna w intensywnych odcieniach fuksji i granatu, podczas gdy Ty tworzysz zwykle kartki na ślub ręcznie robione w delikatnej, jasnej odsłonie; ktoś inny chce zamówić kartkę z okazji narodzin dla bliźniąt obojga płci, a Ty masz doświadczenie jedynie w przygotowywaniu prac albo dla chłopca, albo dla dziewczynki. 

Tworzysz kartkę na zamówienie w nietypowym połączeniu kolorów i nie wiesz, jak to ugryźć? Nie wstydź się szukać inspiracji! Pomysły na kartki ręcznie robione znajdziesz m.in. w kanałach social media Lemoncraft: na Instagramie, Facebooku, Pinterest, blogu i YouTube.



Nie zawsze musimy mieć gotowe własne pomysły na kartki ręcznie robione. Jeśli nie wiesz, jak połączyć jakieś barwy, ugryźć nietypowy temat, albo chwilowo wena nie chce z Tobą współpracować, a gonią Cię terminy, warto sięgnąć po inspiracje, przyglądając się pracom innych twórców. Oczywiście, nie chodzi o to, by popełniać plagiat i przywłaszczać własność intelektualną innych rękodzielników, ale często podczas podziwiania gotowych kartek, w naszych głowach pojawiają się nieoczekiwanie różne rozwiązania i pomysły :-) Daj się zainspirować paletą barw, kompozycją, a może zastosowaniem konkretnego wzoru na papierze do scrapbookingu. Gorąco zachęcam Cię do odwiedzenia naszego konta na Instagramie, gdzie znajdziesz mnóstwo inspirujących kartek ręcznie robionych na różne okazje!




Co to jest sezonowość, czyli kartki na zamówienie i rytm pracy scraperki


Istnieją gałęzie gospodarki, w których popyt na towary lub usługi równomiernie rozkłada się na cały rok kalendarzowy. Taka sytuacja jest wygodna dla przedsiębiorcy, ponieważ natężenie pracy, zapotrzebowanie na ewentualne materiały, potrzebna siła robocza i zysk są dość łatwe do przewidzenia i zaplanowania. Niestety, w życiu scraperki nie jest tak lekko i kolorowo ;-) Nasza branża rządzi się prawami sezonowości. Co to oznacza? W skrócie tyle, że są miesiące, w których kartki ręcznie robione na zamówienie sprzedają się niczym gorące bułeczki oraz takie, w których możesz odnieść wrażenie, że nic się nie dzieje, a sprzedaż stoi w miejscu. Dlaczego tak się dzieje? A no dlatego, że w poszczególnych porach roku i/lub miesiącach odbywają się stałe święta i okazje oraz dlatego, że niektóre miesiące są częściej niż inne wybierane np. do organizacji ślubu i wesela.

Największy popyt na kartki ślubne ręcznie robione odnotujesz w okresie od czerwca do września, ponieważ to właśnie w tych miesiącach odbywa się najwięcej ślubów.



Jak poradzić sobie z nadmiarem zamówień w jednym okresie i ich brakiem w drugim? W jaki sposób zapewnić sobie pracę (i zysk) w ciągu całego roku? Na szczęście, istnieją sposoby, by zapewnić sobie płynność finansową i zawalczyć z niekorzystnym zjawiskiem sezonowości! 

Pierwszym krokiem jest uświadomienie sobie, jakie sezony będą dla Ciebie najcenniejsze i najważniejsze - dzięki temu będziesz mogła odpowiednio się do nich przygotować. Kartki na zamówienie najlepiej będą się sprzedawać w następujących okresach:

  • w styczniu - kartki walentynkowe ręcznie robione oraz kartki na Dzień Babci i Dzień Dziadka;
  • w marcu - kartki wielkanocne ręcznie robione;
  • w kwietniu i maju - kartki na I Komunię Świętą;
  • od czerwca do końca września - kartki na ślub ręcznie robione;
  • na początku października - kartki na Dzień Nauczyciela;
  • od końca listopada do połowy grudnia - kartki świąteczne ręcznie robione.

Na kartki komunijne ręcznie robione będziesz mieć zamówienia w kwietniu oraz na początku maja. Raczej nie zdarza się, by ktoś zamawiał komunijną kartkę w grudniu, natomiast z pewnością warto zacząć już w marcu przypominać klientom o nadchodzącym sezonie komunijnym.



Jak widzisz, jest tego sporo, ale nie aż tyle, byś mogła wypełnić sobie pracą (i sprzedażą) cały rok kalendarzowy. Z drugiej strony, wiele osób potrzebuje kartki ręcznie robione na zamówienie niemal na ostatnią chwilę, nie pozostawiając nam zbyt wiele czasu na zaplanowanie pracy i realizację projektu. Żeby więc ułatwić życie i sobie i swoim potencjalnym klientom, możesz:

  • prace na tzw. sezony wysokie przygotowywać z wyprzedzeniem - jeśli będziesz miała co pokazać klientom w tematyce komunijnej czy ślubnej, jest większa szansa, że coś podobnego u Ciebie zamówią, a dodatkowo, prace przygotowane na pokaz, będziesz mogła sprzedać osobom, zgłaszającym się do Ciebie po kartki na ostatnią chwilę, lub wystawić je w galeriach internetowych;
  • w tzw. sezonach niskich (luty, październik i listopad) promować z większą intensywnością kartki urodzinowe i imieninowe, ponieważ te okazje opierają się sezonowości, jest na nie zapotrzebowanie przez cały rok (w każdy miesiącu ludzie mają urodziny/imieniny). Tutaj dodatkowym źródłem dochodu mogą być kartki chrzcielne, dziękczynne, gratulacyjne itp.;
  • informować klientów z wyprzedzeniem o zbliżającym się sezonie - dzięki temu część z Nich być może złoży zamówienie odpowiednio wcześniej, co pozwoli Ci zoptymalizować liczbę zamówień w szczycie sezonu;
  • dostosować ilość i rodzaj przyjmowanych zamówień do określonego momentu roku - chodzi o to, by nie przyjmować zamówienia na 50 prostych, budżetowych kartek dziękczynnych z terminem realizacji na początek grudnia, jeśli wiesz, że w pierwszych dniach tego miesiąca zacznie spływać wiele zamówień na bogato dekorowane kartki bożonarodzeniowe ręcznie robione, na których możesz zarobić więcej, ale do realizacji których będziesz potrzebować czasu i spokoju.

Kartki na chrzest święty dobrze sprzedają się przez cały rok, ponieważ chrzty nie są wydarzeniem sezonowym - odbywają się we wszystkich miesiącach. Wiedza na temat sezonowości rękodzieła pozwoli Ci zoptymalizować liczbę zamówień oraz stanie się podpowiedzią, kiedy jakie prace warto promować w sieci.



Papier do scrapbookingu - Twoje główne narzędzie pracy


Zmieniają się sezony oraz tematyczność stosowanych przydasi, ale jedno pozostaje niezmienne - tworząc kartki na zamówienie, zużywasz spore ilości papieru do scrapbookingu. Warto więc zadbać o to, by nie zabrakło Ci nigdy:

  • papierów w najpopularniejszych tematach, czyli ślubnych, komunijnych, dziecięcych i urodzinowych, a także bożonarodzeniowych oraz na Wielkanoc;
  • arkuszy w uniwersalnej, najczęściej stosowanej kolorystyce, czyli: bieli, kremie, jasnej zieleni, błękicie i pudrowym/pastelowym różu. Warto również śledzić aktualne trendy kolorystyczne w branży ślubnej i w tematyce bożonarodzeniowej i zaopatrzyć się w papiery zgodne barwowo z tymi trendami;
  • arkuszy w kwiaty, bo są na tyle uniwersalne, że pasują niemal na każdą okazję;
  • papierów uniwersalnych, w podstawowe, jednolite wzory basic: delikatne przecierki, damaski, ale i kropki, paski oraz kratę - ponieważ są doskonałą bazą dla wszelkich projektów!

Jasne papiery do scrapbookingu to coś, co koniecznie musisz mieć w zapasie przed szczytem sezonu ślubnego.


Wiosną warto zadbać o odpowiednie ilości jasnych, pastelowych papierów i wiosennych oraz wielkanocnych dodatków do wycinania.


Papier do scrapbookingu w kwiatowy wzór to coś, co zawsze powinnaś mieć w swoich zasobach, jeśli chcesz tworzyć kartki ręcznie robione na zamówienie. Kwiaty są dobre niemal na każdą okazję!



Jeśli brakuje Ci jakiegoś rodzaju papieru do scrapbookingu, czym prędzej odwiedź sklep Lemoncraft i uzupełnij zapasy! Nie pozwól, by brak odpowiedniego arkusza uniemożliwił Ci realizację zamówienia na kartkę ręcznie robioną. Zadbaj o to, by Twój klient mógł otrzymać piękne, trwałe i wzruszające rękodzieło, dopasowane do okoliczności!



Mam nadzieję, że zachęciłam Cię dziś do tworzenia kartek na zamówienie i do ich sprzedawania z sukcesem! Życzę Ci powodzenia, niech klienci dopisują, a wena nie odpuszcza :-) Masz pytania? Zostaw je w komentarzu, postaram się rozwiać Twoje wątpliwości! Do przeczytania :-)




PODPIS

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękujemy za Twoje słowa

Copyright © Lemoncraft , Blogger